Daca ai vazut ceva interesant, deranjant in oras sau ai o idee despre orice legat de orasul Tirgu Mures, scrie un articol. Exprima-ti ideile prin Mures.ro.
SMURD - Serviciul Mobil de Urgenta, Reanimare si Descarcerare
Gama interventiilor la care este solicitat SMURD include toate urgentele ce pun viata unei persoane sau mai multora in pericol imediat. Acestea includ accidentele rutiere, exploziile, accidentele de munca sau casnice cum ar fi caderea de la inaltime sau electrocutarea, starile de inconstienta ce includ si stopurile cardiorespiratorii, suspiciunile de infarct, insuficientele respiratorii acute si nu in ultimul rind accidentele cu multiple victime. Echipajul se deplaseaza indiferent de virsta victimei, aproximativ 7% din cazurile noastre fiind copii sub varsta de 16 ani.

Pe linga interventiile obisnuite ce se desfasoara cu ambulantele de reanimare, personalul SMURD a folosit de multe ori mijloacele speciale de interventie pe calea aerului. Acestea au inclus diferite tipuri de helicoptere sau avioane folosite pentru transferul unor pacienti in stare critica de la Tirgu Mures la alte Centre din tara sau strainatate sau de la alte spitale la Tirgu Mures. In aceste situatii echipajul medical este format din doua persoane, din care un medic cu experienta in domeniul urgentei si a terapiei intensive.

O data pacientul sau pacientii stabilizati in faza prespitaliceasca, ei urmeaza a fi tranportati la Departamentul de Urgenta, unde se continua ingrijirea lor. In cazul in care pacientul se afla in stare critica, acesta este primit in camera de reanimare, care are doua locuri permanent pregatite, indiferent de tipul cazului sau virsta pacientului. Pacientii aflati in stare mai putin grava sint primiti in incaperea destinata tratamentului imediat sau in salonul de observatie de scurta durata. Fiecare din cele doua incaperi are 5 locuri de primire cu posibilitate de monitorizare EKG. In cadrul Departamentului de Urgenta exista un medic sef de garda, ajutat de 2 medici si o asistenta sefa de tura, ajutata de un asistent sau asistenta medicala, si un numar de 4-6 persoane voluntare, ce includ studenti de la Facultatea de Medicina, elevi de la scoala sanitara, .etc.
Rolul Departamentului de Urgenta este continuarea tratamentului inceput in strada sau inceperea tratamentului daca pacientul a sosit printr-un mijloc nemedicalizat, stabilirea diagnosticului in colaborare cu specialistii din spital si observarea continua a pacientului pina la internare sau pina la plecarea sa la domiciliu, daca starea acestuia nu necesita internarea.

Departamentul de Urgenta primeste pacientii din trei surse: SMURD, Serviciul de Ambulanta si mijloacele particulare. Din fericire, la Tirgu Mures procentul cazurilor critice transportate cu mijloacele particulare este foarte scazut comparativ cu restul tarii, acesta fiind sub 10%. Aproximativ 50% din cazurile critice sosesc cu ambulanta de reanimare a SMURD-ului iar restul cu ambulantele din oras sau judet.

Personalul care activeaza in cadrul SMURD si al Departamentului de Urgenta include:

  • medici angajati special pt. acest serviciu de Spitalul Clinic Judetean Mures;
  • rezidenti de medicina de urgenta;
  • rezidenti de anestezie terapie intensiva;
  • medici stagiari repartizati de Directia Sanitara;
  • asistenti medicali angajati de Spitalul Clinic Judetean;
  • conducatori auto / pompieri angajati de Ministerul de Interne pt. ambulanta de reanimare si masina de descarcerare;
  • asistent medical sef SMURD angajat de Ministerul de Interne;
  • asistent medical militar in termen la Grupul de Pompieri Mures;
  • voluntari, studenti, asistenti, elevi ai scolii sanitare, etc.;

Tot personalul mentionat mai sus, inclusiv pompierii, este special pregatit in domeniul asistentei medicale de urgenta prin cursuri si exercitii periodice, potrivit nivelului necesar fiecarei categorii de personal.

Apelul este preluat de dispeceratul comun aflat in cadrul Primariei Municipiului Tg. Mures prin numarul unic de telefon 112 sau utilizind unul dintre vechile numere: 961, 981, 955.
O data ce un caz este anuntat, personalul care deserveste dispeceratul va clasifica cazul si va hotari ce tip de echipaj medical trebuie sa intervina. Majoritatea cazurilor sint distribuite ambulantelor Serviciului Judetean de Ambulanta, ele incluzind transporturi, consultatii la domiciliu si urgente. Daca un caz preluat la dispecerat implica una sau mai multe persoane aflate in pericol vital, fie din cauza unei boli medicale survenite brusc cum ar fi un stop cardio-respirator, un infarct miocardic acut, o stare comatoasa, etc., sau din cauza unui traumatism grav indiferent de cauza acestuia, accident rutier, cadere de la inaltime, etc., dispeceratul va alarma echipajul SMURD aflat de garda.

Astfel se asigura pacientului in stare critica o asistenta de urgenta prespitaliceasca la un nivel foarte avansat utilizind un echipaj suficient de mare la numar si special instruit pentru aceste cazuri, fiind condus de un medic anestezist reanimator sau un medic specialist in medicina de urgenta.
In situatia in care apelul reprezinta un caz de competenta Politiei sau a Pompierilor, apelul este preluat de dispeceratul integrat 112 si transmis subdispeceratului respectiv.

Alarmarea echipajului poate fi facuta prin dispeceratul Pompierilor sau direct prin statia radio. In timpul zilei echipajul este format din doua componente, una la spital intr-o masina rapida de interventie, ce include medicul si un ajutor, si una aflata la Pompieri, ce include un conducator auto pompieri si doua persoane instruite, ce pot fi asistenti medicali, elevi ai scolii sanitare, studenti la facultatea de medicina sau pompieri cu pregatire in domeniul asistentei de urgenta. In timpul noptii, medicul are baza la Pompieri, facind parte din echipajul de urgenta care este format atunci dintr-un conducator auto pompier, doua persoane special instruite si medicul de urgenta. In prima situatie, ambele masini sint alarmate concomitent ele intilnindu-se la locul interventiei, sistemul fiind numit "sistem rendez-vous" sau "sistem la intilnire." Acest sistem permite, in cazul in care apar alte urgente grave, ca medicul sa se deplaseze in sprijinul unei alte ambulante pina ce echipajul de urgenta de la Pompieri transporta primul caz la spital. Un alt avantaj este ca in timpul zilei, cind numarul urgentelor la Departamentul de Urgenta este mai mare, medicul ramine la spital si activeaza in cadrul Departamentului de Urgenta in cazul in care nu are interventii in afara spitalului. In cazul unor accidente majore, cu multiple victime, dispeceratul va efectua o alarma generala in cadrul SMURD care va aduna un numar de cel putin 24 persoane ce include in jur de 9 medici. Un sistem similar de apel prin pager permite chemarea unui numar de persoane de la Serviciul de Ambulanta, iar Pompierii detin un sistem intern de pager care permite chemarea a aproximativ 20-30 de persoane.

In cazul unor incidente specifice, cum ar fi accidentele rutiere cu persoane blocate se alarmeaza si echipajul de descarcerare in vederea acordarii sprijinului tehnic necesar iar in cazul unor persoane inecate sau aflate in pericol de inec se poate trimite barca de salvare aflata in dotarea pompierilor.
O data echipajul ajuns la locul interventiei, acesta este condus de medicul de garda sau de medicul sef al SMURD sau loctitorul acestuia. Acordarea asistentei de urgenta este considerata o munca de echipa unde fiecare membru al echipajului de interventie, inclusiv pompierul, are un rol important si bine definit. In cazul in care se solicita sprijin tehnic de la Pompieri, cum ar fi echipajul de descarcerare, colaborarea intre echipajul medical si cel de descarcerare trebuie sa fie bine coordonata si armonioasa. Acesta este unul dintre cele mai importante motive care stau la baza favorizarii prezentei unor echipaje mixte cu pompierii in locul unor echipaje separate care se intilnesc pentru prima data la locul interventiei.