www.mures.ro

Acasă Politica Keresztes Béla, cel mai bun de la “Bolyai”. Interviu EXCLUSIV, în limbile...

Keresztes Béla, cel mai bun de la “Bolyai”. Interviu EXCLUSIV, în limbile română și maghiară

0

Proiectul “Generația 9. Oameni care schimbă”, inițiat de mures.ro, prezintă profilurile șefilor de promoție de la colegiile și liceele din Târgu Mureș. Astăzi, invitatul nostru de onoare este șeful de promoție de la “Bolyai Farkas”, într-un interviu bilingv, realizat în limbile română și maghiară. Anticipăm dialogul cu invitatul nostru, printr-o prezentare pe care și-o face chiar el.

„Mă numesc Keresztes Béla, am absolvit Liceul Teoretic Bolyai Farkas, la clasa a XII-a E, o clasă de matematică-informatică intensiv engleză, al cărei diriginte a fost dr.Bálint István. Media mea generală pe cei patru ani a fost 9,92. Am participat de două ori la etapa națională a olimpiadei de limba și literatura maghiară. În vara anului 2019 am participat la un proiect Erasmus în Germania, unde ne-am pregătit programarea dispozitivelor mobile. În timpul liber, particip la evenimente de Slam Poetry, scriu poezii, iar câteva dintre ele au și fost publicate. De asemenea, studiez filmografia.

Keresztes Béla vagyok, a Bolyai Farkas Elméleti Líceumban végeztem, matematika-informatika intenzív angol szakon, a 12.E osztályban, amelynek osztályfőnöke dr.Bálint István. A négyévi átlagom 9.92. Kétszer vettem részt a Mikes Kelemen Magyar Nyelv és Irodalom tantárgyverseny országos szakaszán. 2019 nyarán részt vettem egy Erasmus programon, Németországban, ahol a telefonos applikációk fejlesztését tanították. Szabadidőmben Slam Poetry alkalmakon veszek részt, verseket írok, amelyből néhányat publikáltak is, valamint tanulmányozom a filmművészetet.

Reporter: Cum definești performanța de a fi cel mai bun și cum ai ajuns să fii primul, la un liceu etalon al Târgu Mureșului?

Keresztes Béla: Ideea de a fi cel mai bun presupune multă muncă și ambiție, alternând cu o determinare solidă și cu o mentalitate bazată pe ideea de succes. Încă din copilărie, am beneficiat de o educație solidă, relația cu părinții bazându-se pe compromisuri și respect, ceea ce a dat naștere procesului de automotivare și ambiției de a fi cel mai bun. Un alt exemplu este fratele meu mai mare, care a avut, de asemenea, rezultate deosebite de-a lungul anilor din liceu, iar pașii pe care i-am parcurs pe urmele lui au fost un fapt firesc.

A legjobbnak lenni azt jelenti, hogy tudatosan dolgozunk és tanulunk, ambicíóval és egy megrendíthetetlen határozottsággal. Már gyerekkoromban egy korrekt nevelésben volt részem, amely során a szüleimmel egy bizalman és kompromisszumokon alapuló kapcsolat alakult ki. Ez volt az egyik alappillére az automotivációmnak valamint a legjobbra törekvésnek. A másik alappillérét a bátyám jelenti, aki a licista korában szintén magasfokú eredményeket ért el, így az ő nyomdokaiba való lépés egy természetes célnak számít.

Reporter: Cu ani în urmă, îți imaginai că vei fi primul dintre sute de elevi la terminarea liceului? Ce sentiment îți dă această realizare?

Keresztes Béla: Știam că munca și perseverența aduc roade, dar nu m-am gândit la un nivel chiar atât de înalt. În momentul de față, sunt cuprins de o mare bucurie și de încredere în sine, datorită maximizării acestui potențial.

Tudtam, hogy a szorgalom és a kemény munka meghozza a gyümölcsét, de nem gondoltam volna, hogy ilyen magas szinten tudok teljesíteni. Jelenleg boldogság és magabiztossáh tölt el a teljesítményeim miatt.

Reporter: Ce vise ți-au marcat copilăria și primii ani din adolescență?

Keresztes Béla: În fiecare etapă a copilăriei, aveam altfel de vise. Primul meu vis era să ajung fotbalist, apoi autor și așa mai departe. Chiar și în momentul de față tind spre diferite domenii ale unei viitoarei mele cariere. Ideea de bază, care nu s-a schimbat de-a lungul anilor, este faptul că orice aș face în viitor, să o fac cu mult drag, motivat și cu multă ambiție, cu dorința de a atinge perfecțiunea.

A gyerekkorom más-más korszakaiban más-más álmaim voltak. Az első álmom az volt, hogy focista legyek, aztán az hogy író és így tovább. Jelenleg is több karrierág irányába hajlok. Az évek során egyetlen dolog nem változott: ha bármivel is foglalkoznék a jövőben, jó kedvvel, szeretettel és ambícióval tegyem és igyekezzek a személyes maximumom elérésre.

Reporter: Care sunt planurile tale pentru viitorul imediat?  

Keresztes Béla: Pentru început, m-am hotărât să urmez Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, pentru că mi-aș dori o carieră în domeniul de IT. Pe de altă parte, datorită faptului că mă interesează IT-ul, dar în egală măsură artele, filmografia și literatura, sunt aproape sigur că în viitor voi urma cursurile și ale unei facultăți de arte.

Kezdetnek a Kolozsvari Műszaki Egyetem számítástechnika szakja mellett határoztam el magam, informatika szakterületen szeretnék karriert. Továbbá, a művészetek iránti érdeklődésemből kifolyólag, biztos vagyok benne, hogy a jövőben egy irodalom vagy filmművészeti egyetemet is elvégzek.

Reporter: Unde te visezi peste 10 ani, de-acum încolo?

Keresztes Béla: Vorbind sincer, aceasta este o întrebare grea. Nu prea m-am gândit la viitor, momentan sunt preocupat cu învățatul pentru BAC, iar pas cu pas îmi construiesc viitorul. Dar, totuși, un vis posibil și realizabil ar fi pornirea unei firme, alături de fratele meu.

Hogy őszinte legyek, ez nehéz kérdés. Jelenleg az érettségire való felkészüléssel vagyok elfoglalva, a távoli jövő kérdéseivel nem szeretnék komolyabban foglalkozni. Egyelőre a kisebb lépések meghatározásával törődöm, amelyek együttesen meghatározzák a jövőképem. Viszont, egy megvalósítható álmom egy közös vállalat beindítása a bátyámmal, az IT szakterületen.

Reporter: Care este mesajul tău pentru colegii tăi din clasele mai mici?

Keresztes Béla: Succesul este rezultatul muncii și al ambiției. Fără acestea două, este foarte greu să-ți îndeplinești visele. Le recomand să încerce să găsească valoarea și frumusețea în fiecare materie. Astfel, învățatul va deveni un process firesc de formare a sinelui și a propriei culturi generale.

A siker kulcsa a munka és az ambíció, e két szerves elem nélkül nehez a céljainkat elérni. Továbbá, mindenkinek ajánlom, hogy az iskolai tanangyagba próbálják megkeresni az értéket, pozitívumot, azért, hogy a tanulási folyamat egyben személységfejlesztés és általános tudás bővítésének folyamata legyen.

Reporter: Consideri că Târgu Mureșul oferă suficiente oportunități care să te facă să revii în oraș?

Keresztes Béla: Deși majoritatea oamenilor consideră că în Târgu Mureș nu prea sunt oportunități, punctul meu de vedere este că, în câțiva ani, orașul se va dezvolta dinamic în domeniul IT. Răspunsul meu este da, pot să-mi imaginez viitorul în Târgu-Mureș.

Bár az emberek nagyrésze úgy gondolja, hogy Marosvásárhelyen nincsenek lehetőségek, én úgy gondolom, hogy Marosvásárhely néhany éven belül egy dinamikusan fejlődő város lesz az informatika szakterületen. A válaszom, tehát az, hogy igen, el tudom képzelni a jövőmet Marosvásárhelyen.

Reporter: Cum a fost, din punctul tău de vedere, momentul absolvirii, pentru generația 2020?

Keresztes Béla: Absolvirea și ultima oră de dirigenție, desfășurate exclusive în mediul online au fost neobișnuite, nu prea puteam să simt atmosfera magică a acestor momente. Dar, sper că în viitorul apropiat vom putea încheia acești patru ani în modul specific liceului nostru.

Az utolsó osztályfőnöki óra és a ballagás online keretek között szokatlan volt, nem tudtam annyira átérezni az esemény varázsát. Viszont, remélem, hogy a közeljövőben megfelelő módón zárhatjuk le ezt a csodálatos 4 évet.

Reporter: Cum definești multiculturalitatea? Crezi că generatia ta va reuși să depășească barierele etnice?

Keresztes Béla: Majoritatea tinerilor din generația mea au inteligența emoțională și suficientă conștiință, pentru a prețui valorile în relațiile interumane, dincolo de barierele etnice. În momentul de față, în viață nu contează ce limbă vorbim, suntem prețuiți după calitățile noastre și după modul în care putem să ne integrăm în societate.

A fiatalság nagyrésze a generáciomból rendelkezik a megfelelő érzelmi intelligenciával és értelmi szinttel ahhoz, hogy megbecsülje az emberek közötti kapcsolatok eszmei értékét, az etnikai határokat elmosva. A jelen pillanatban nem az számít az életben, hogy milyen nyelvet beszélünk, hanem az, hogy milyen értékekkel rendelkezünk és hogyan tudunk egy társadalomba beilleszkedni.