Fragonard, celebrul creator francez de parfumuri – dar nu numai – şi-a prezentat colecţia primăvară-vară 2021. O colecţie botezată „Couleurs roumaines”, inspirată, după cum o indică şi titlul, din artizanatul românesc.
Ca să afle cum de a ajuns prestigioasa casă de parfumuri să se intereseze de România, RFI a stat de vorbă cu Charlotte Urbain, responsabila serviciului comunicare de la Fragonard.
„Olari, am cunoscut mulţi olari care respectă cu adevărat tradiţiile româneşti şi încearcă să le şi transmită mai departe. (…) Mai întâi Geza din Vama, iar al doilea este din Saschiz şi face obiecte într-un albastru foarte frumos şi închis, foarte diferite de primul. I-am ales pe aceştia doi pentru că produsele lor au o puternică identitate românească.”
Cum au reacţionat toţi aceşti artizani când le-aţi spus că veniţi de la Fragonard?
„Au fost încântaţi. Incântaţi mai ales că vor putea să ne povestească istoria lor, cum fac ţesuturile, oalele, şamd. Dealfel, am uitat să-l menţionez pe Mark Tudose, lingurar, sculptor în lemn, din Sighişoara. Fiecare lingură pe care o face reprezintă un alt animal şi are o simbolistică populară diferită.”
Şi cum aţi transpus apoi modele tradiţionalele româneşti în produsele Fragonard?
„Cu ajutorul graficienilor noştri, cei care desenează la noi motivele, ţesuturile şi feţele de masă. Impreună cu colega mea Lena, ne-am întors din România cu multe fotografii. In România am vizitat numeroase muzee – mai ales etnografice – am stat de vorbă cu specialişti care ne-au arătat arhivele lor dar şi obiecte vechi. Toate aceste imagini înmagazinate de-a lungul sejurului nostru în România, le-am transmis graficienilor noştri care apoi le-au interpretat „à la Fragonard”.