SUPERLATIV, în Târgu Mureș: Tinerii excepționali de la Liceul Teologic Romano-Catolic II. Rákóczi Ferenc

0
330

Liceul Teologic Romano-Catolic II. Rákóczi Ferenc a fost, mult prea des, ținta preferată a politicienilor, care l-au făcut miză electorală. Acesta este și motivul pentru care liceul s-a aflat, mai mereu, în atenția opiniei publice. Elevii și profesorii și-au văzut însă de drumul lor și au creionat destine și drumuri frumoase, pentru tot restul vieții. Motiv pentru care îi felicităm, deopotrivă pe dascăli și învățăcei, pentru felul demn în care au considerat școala cel mai important scop.

Redacția mures.ro a reușit un experiment, credem noi, deosebit, care se traduce astăzi printr-un interviu bilingv, în limbile română și maghiară, la care au participat, în tandem, Simon Helga-Andrida și Dobos Erika, șefele de promoție ale generației 2020.

Două tinere deosebite, pe care avem bucuria să vi le prezentăm, într-un interviu-eveniment, anticipat de prezentările pe care și le fac chiar cele două performere ale Târgu Mureșului.

Numele meu este Simon Helga-Andrida, am terminat la Liceul Teologic Romano-Catolic II. Rákóczi Ferenc, în clasa de științe ale naturii, intensiv engleză-germană, dirigintele nostrum fiind profesorul Kozma Tamás. Pe parcursul celor patru ani, am obținut media generală 9,79. Am participat de două ori la etapa națională a olimpiadiei de religie, unde am obținut locul al II-lea, în clasa a X-a, respectiv locul al III-lea, în calsa a XI-a. Îmi petrec majoritatea timpului meu liber cu cei dragi și învățând limbi străine.

Az én nevem Simon Helga-Andrida, a II. Rákóczi Ferenc Római Katolikus Teológiai Líceum diákja vagyok és természettudomány, intenzív angol-német szakon végeztem. A négy évi átlagom 9,79 és osztályfőnököm Kozma Tamás tanár úr. Kétszer vettem részt vallás tantárgyverseny országos szakaszán, tizedik osztályban a második, tizenegyedikben pedig a harmadik helyet értem el. Szabadidőmet szívesen töltöm szeretteimmel, valamint az idegen nyelvek tanulása is közel áll hozzám.

Mă numesc Dobos Erika, am terminat la Liceul Teologic Romano-Catolic II Rákóczi Ferenc, într-o clasă cu specializarea de științele naturii, cu program intensiv de engleză-german. Dirginte ne-a fost domnul profesor Kozma Tamas. Media mea generală pe cei patru ani a fost 9,79. Majoritatea timpului meu liber îl dedic studierii și aprofundării anatomiei și  a literaturii, acestea fiind domenile mele preferate.

Dobos Erika vagyok, a II Rákóczi Ferenc Római Katolikus Teológiai Líceum  természettudomány intenzív angol- német szakán végeztem, melynek osztályfőnöke Kozma Tamás.  A négyévi átlagon 9.79. Az általam  legkedveltebb témakörök az anatómia és irodalom, ezért szabadidőm egyrészét ezek megismerésével  töltöm.

DESPRE A FI CEL MAI BUN DIN SUTE DE ABSOLVENȚI

Simon Helga-Andrida: A fi cel mai bun, pentru mine este rezultatul vizibil al unui proces îndelungat și asiduu de muncă, nopți nedormite și depășirea greutăților întâmpinate. Totodată, desigur, este o onoare. Cred cu sinceritate că pentru rezultatele mele îi pot mulțumi lui Dumnezeu, și părinților mei. Mamei mele, care m-a îndrumat cu atenție delicate, dar și cu preocupare, respectiv tatălui meu, care m-a învățat să am o voință puternică, să fiu preseverentă și să muncesc mereu pentru visele mele.

„ A legjobbnak lenni” számomra a látható bizonyítéka és eredménye a sok munkának, a fáradt éjszakáknak és a nehézségek legyőzésének, ezek mellett pedig egy megtiszteltetés az iskolánkra való tekintettel. Úgy gondolom, hogy a Jóistennek köszönhetem, hogy idáig eljutottam és a szerető szívű szüleimnek. Édesanyám szerető gondviselésének és szelíd, féltő nevelésének hála vagyok az, aki vagyok. Édesapám pedig a kemény munkára és az erős akaratra tanított, hogy sose adjam fel.

Dobos Erika: A fi cel mai bun înseamnă munca perseverentă și dedicată. Am știut ce vreau să devin de când eram mic copil și pentru asta am început să lucrez conștiincios și cu determinare.

Legjobbnak lenni kitartó és céltudatos munkát jelent. Már gyerekkoromban eldöntöttem, hogy milyen szakmában szeretnék dolgozni és  elhatároztam, hogy ezért kitartóan fogok dolgozni. 

                       ȘEF DE PROMOȚIE – SCOP SAU PERSEVERENȚĂ?

Simon Helga-Andrida: Când mi-am început studiile liceale, nu m-am așteptat deloc să fiu șefă de promoție și poate tocmai din cauza aceasta m-a bucurat și mai mult surpriza de a fi prima din  generația mea.

Amikor bekerültem a mi iskolánkba, egyáltalán nem számítottam arra, hogy első leszek a líceum befejezésekor, és talán pont ezért is jelent most nagyobb örömöt számomra.

Dobos Erika: Nu m-aș fi gândit că voi reuși să mă calific la un nivel atât de ridicat, dar mereu am știut că munca stăruitoare are răsplata ei dulce. Mă simt foarte fericită și mulțumită cu rezultatul meu.

Azt nem gondoltam volna, hogy ilyen magas szinten tudok majd teljesíteni, viszont azt tudom, hogy a kitartó munka mindig eredményre vezet. Elégedettséggel és  boldogsággal  tölt el, hogy erre a szintre elértem.

VISELE FRUMOASE ALE COPILĂRIEI

Simon Helga-Andrida: Am avut multe nenumărate vise, în diferite etape ale copilăriei mele. În primul rând, am vrut să îl urmez pe tatăl meu, gândindu-mă la domeniul construcțiilor. Mai târziu, am avut visul de a deveni un șofer de autobuz, florăreasă și chiar educatoare.

A gyerekkorom különböző korszakaiban más-más álmaim voltak. Először az fogalmazódott meg bennem, hogy apukám példáját követve, építkezésben fogok dolgozni. Később buszsofőr szerettem volna lenni, de ezek mellett akartam virágárus és tanítónéni is lenni.

Dobos Erika: Mereu vroiam să devin medic, chiar din copilărie. Mereu vroiam să devin un adult care, în primul rând, ajută oamenii și cu munca ei asigură maximul din potențialitatea ei.

Gyerekkoromban is orvos akartam lenni, ahogyan most is. Elsősorban egy olyan felnőtt, aki segítőkész és a legtöbbet hozza ki önmagából.

ȘEFELE DE PROMOȚIE, DESPRE VIITOR

Simon Helga-Andrida: Îmi imaginez viitorul ocupându-mă cu copiii. Datorită lui Dumnezeu, am reușit să  câștig un loc la Facultatea de Teologie Romano-Catolică de la Universitatea Babes-Bolyai,  prin calificarea mea la olimpiada de religie.  Mi-aș dori, de asemenea, să urmez în paralel și o a doua facultate.

A jövőben mindenképp gyerekekkel szeretnék foglalkozni. Istennek hála, a tavalyi évben a vallás tantárgyverseny országos szakaszán elért eredményem következtében a Babeş-Bolyai Tudományegyetem Római Katolikus Teológia Karára nyertem felvételt, de emellett még egy másik szakot is szeretnék végezni párhuzamosan.

Dobos Erika: Vreau să studiez medicină generală în cadrul UMFST Târgu Mureș.

A Marosvásárhelyi Orvosi és Gyógyszerészeti Egyetem általános orvosi szakja mellett döntöttem, mert orvosként szeretnék az egészségügyben dolgozni.

UNDE SE VĂD PESTE 10 ANI…

Simon Helga-Andrida: În 10 ani, sper să am un loc de muncă stabil prin care ajut oameni, respectiv sper să am o familie.

10 év múlva remélem, hogy egy olyan stabil munkahelyem lesz, amelyen keresztül segíthetek az embereknek, de ezek mellett abban bízok, hogy a családtervezés lesz az első helyen az életemben.

Dobos Erika: Asta este o întrebare foarte dificilă, dar mi-aș dori să lucrez în domeniul sănătății, ajutând oamenii.

Ez nagyon nehéz kérdés, elképzelésem szerint mindenképpen az egészségügyben dolgoznék embereken segítve.

SFATURI PENTRU CEI CARE RĂMÂN ÎN BĂNCILE LICEULUI

Simon Helga-Andrida: I-aș sfătui pe licenii mai tineri să încerce să găsească echilibrul dintre lucru, odihnă și distracție și să-și acorde timp pentru a se cunoaște pe sine. Să îndrăznească să iasă din zona lor de confort, să aprecieze fiecare moment si să îl trăiască la maximum. Cea mai mare fericire este să fi motivul bucuriei altora.

A kisebb osztályú licistáknak azt szeretném üzenni, hogy fontos, hogy ismerjék meg önmagukat és ezáltal találják meg az egyensúlyt a munka, pihenés és szórakozás aránya között. Merjenek kilépni a komfortzónájukból, mindenképp értékeljenek és éljenek meg minden pillanatot szabadon. Elmondanám még, hogy az egyik legboldogabb érzés örömöt szerezni másoknak és ezáltal megtapasztalni a saját örömünket.

Dobos Erika: Ca să îți atingi scopul, ai nevoie de ambiție și dedicare. Totuși, le-aș recomanda celor mai  tineri să încerce să găsească valoarea fiecărei materii studiate, care îi ajută să își îmbogățească  cunoștințele.

A cél eléréséhez ambícióra és fáradhatatlan munkára  van szükség. Mindazonáltal  azt javasolnám, hogy minden tantárgyban próbáljak megtalálni az értéket, amely által tudásuk bővülhet.

DESPRE TÂRGU MUREȘ ȘI GÂNDUL REVENIRII ACASĂ

Simon Helga-Andrida: Cred că Târgu Mureșul are nenumerate posibilități pentru tineri. Avem mai multe facultăți, cu specializări de toate felurile. Dacă nu aș fi avut un loc asigurat la Cluj, nu aș fi plecat de aici. Sper ca după ce termin facultatea, să am șansa de a veni acasă pentru că de locul acesta mă leagă familia și prietenii mei.

Marosvásárhelyen látok lehetőségeket a fiatalok számára. Nálunk is több egyetem  van, és ezeken belül sokszínű szakok is tálalhatóak. Valószínű, hogy ha nem kaptam volna ösztöndíjas lehetőséget Kolozsváron, én is itthon maradnék. Az egyetem elvégzése után szívesen hazatérnék, mert ide köt a családom és a legjobb barátaim is.

Dobos Erika: În opinia mea, în comparație cu anii precedenți, Târgu Mureșul oferă foarte multe posibilități noi. După absolvirea universității, doresc să îmi construiesc o carieră aici, în Târgu Mureș. Printre multe altele, vreu să rămân aici datorită familiei mele și a posibiltăților pe care le am aici.

Véleményem szerint az elmúlt néhány évhez képest bővült a lehetőségek száma Marosvásárhelyen. Az egyetemi tanulmányom elvégzése után itt, Marosvásárhelyen, szeretnék karriert éteni. Azért is szeretnék itt maradni, mert közel van a család, valamint még a lehetőségek miatt, amik ebben a városban  vannak.

ABSOLVIREA, ÎN VREME DE PANDEMIE…

Simon Helga-Andrida: În ciuda împrejurărilor inedite, mi se pare că am avut parte de o absolvire memorabilă. Cea mai nefericită parte pentru mine a fost că nu am putut să îi îmbrățișez pe cei dragi, să împărtășim bucuria absolvirii. Dirigintele ne-a ținut o ultimă oră de dirigenție cu totul specială, citind niște scrisori pe care noi înșine le-am scris la începutul liceului, respectiv arătând un șir de fotografii despre amintirile celor patru ani. Am avut parte de momente foarte prețioase chiar și așa, stând în fața unui ecran.

A szokatlan körülményektől függetlenül úgy gondolom, hogy így is emlékezetes marad a ballagásunk. Számomra az volt a legrosszabb, hogy nem ölelhettem meg a barátaimat és szeretteimet, de remélem hogy ezt hamarosan bepótoljuk. Az osztályfőnökünk online tartotta az osziórát, és különlegessé tette ezt az alkalmat a kilencedik osztályban megirt levelek felolvasásával, valamint közös képek mutatásával és így értékes és megható pillanatokat élhettünk meg, még akkor is, ha csak egy képernyő előtt.

Dobos Erika: Situația a fost una dificilă și ciudată pentru toți. Festivitatea de absolvire și ultima oră de diriginție s-au desfășurat într-un mod neobișnuit, online. Momentele festivității tradiționale a absolvirii au lipsit, dar sper să avem parte de ele în viitorul apropiat.

Ez a helyzet mindenki számára nehéz és szokatlan. A ballagás és az utolsó osztályfőnöki  óra szokatlan módon,  online keretek között zajlott. A négy év lezárását követő pillanatok eredeti mivoltukban elmaradtak, de remélem hogy később ezt pótolni tudjuk.

 

Leave a reply